לוגו - אודי קליפי משרד עורכי דין

ביטול עיקול חשבון בנק

עיקול בחשבון הבנק לא נותן לנהל חיים נורמטיביים ולהשתקם כלכלית. החדשות הטובות הן שאפשר לגרום לביטול עיקול חשבון בנק תוך ימים ספורים בלבד!
אודי קליפי

נכתב ע"י: עורך דין אודי קליפי

שיתוף הפוסט

אודי קליפי

נכתב ע"י: עורך דין אודי קליפי

שיתוף הפוסט

תוכן עניינים

ביטול עיקול חשבון בנק, עורך דין אודי קליפי
ביטול עיקול חשבון בנק, עורך דין אודי קליפי

מתי מוטל עיקול על חשבון הבנק?

לאחר שנפתח תיק הוצאה לפועל (בין אם עקב תביעה בסכום קצוב, ובין אם מכוח פסק דין), נמסרת לבעל החוב אזהרה על פתיחת תיק נגדו בהוצאה לפועל. אם חולפים 30 ימים ואין שיתוף פעולה, כלומר בעל החוב לא מפרט כיצד הוא מתכוון לשלם את החוב, לא מבקש עיכוב הליכים וכדומה, מאפשר רשם ההוצאה לפועל להפעיל הליכי גבייה כנגד בעל החוב.

האמת היא שהטלת עיקול על חשבון בנק, הוא אחד מאמצעי גבייה הראשוניים והמיידיים ביותר המופעלים כיום כלפי בעלי חובות בישראל. ביחס לפעולות אחרות, הוא נחשב פחות פולשני ופוגע.

עם זאת, מדובר בצעד מגביל מאוד:

• מרגע שהוטל העיקול על חשבון הבנק, בעל החוב אינו רשאי לבצע מגוון פעולות בחשבון כגון העברות בנקאיות, העברת שיקים, כרטיסי האשראי על שמו נחסמים ועוד.

• אם יש בחשבון יתרת זכות, היא מהר מאוד תועבר לכיסוי החוב.

• אם אין יתרת זכות (או שאין יתרה מספקת לכיסוי מלא), כל כסף שנכנס לחשבון הבנק (כגון משכורת וכדומה), יועבר לטובת פירעון החוב (מלבד כספים המוגנים מעיקול, כגון כספי מזונות למשל). עם קצב צבירת הריביות המופרכות שנצברות בתיקי הוצאה לפועל, המרדף אחר פירעון החוב מרגיש רחוק וחונק מתמיד.

ביטול עיקול חשבון בנק – הדרכים לביצוע המשימה

מרגע שמוטל עיקול בחשבון הבנק, לבעל החוב ישנן כמה דרכי התמודדות.

הדרך הראשונה: פירעון מלא של החוב

לרוב לא מדובר באפשרות ריאלית עבור בעל החוב, ולכן היא פחות רלוונטית לענייננו.

הדרך השנייה: סגירת חובות בהליך חדלות פירעון

לאחר כניסה להליך חדלות פירעון ניתן לפנות להוצאה לפועל ולהביא לביטול העיקול על חשבון הבנק בתוך ימים בודדים בלבד, ובסופו של ההליך החובות יסגרו.

עם זאת, מדובר בהליך משפטי של כמה שנים, וכן הוא מביא איתו השלכות נוספות, ולכן מומלץ לבחון דרכים אחרות ולפנות לדרך של חדלות פירעון, רק אם באמת אין חלופה טובה יותר.

הדרך השלישית: הגשת בקשה לרשם ההוצאה לפועל להסרת העיקול

נדרשים לנמק את הבקשה ולהסביר כיצד הטלת העיקול פוגעת באורח החיים ומקשה עליו לתפקד, לחזור לתלם, מקשה על חיי משפחתו וכן הלאה.

את הבקשה לביטול עיקול חשבון בנק יש להוסיף בקשה נוספת לפריסת החוב לתשלומים חודשיים: רשם ההוצאה לפועל לא יקבל מצב שבו בעל החוב מכיר בחוב אך לא משלם אותו, ולכן על בעל החוב להראות כיצד הוא ישלם סכום מסוים כל חודש, שיועבר לנושה על חשבון החוב.

הקושי העיקרי כאן הוא שבעל החוב צריך לבסס טענה לפיה הוא לא יכול לפרוע כעת את התשלום המלא, אך יוכל לפרוע אותו בסופו של דבר אם יאפשרו לו צו תשלומים קבוע, וזאת למרות שהדבר נעשה לא על דעתו של הנושה.

במקרים בהם יש מספר תיקים פתוחים בהוצאה לפועל, עליהם הוצא עיקול על חשבון הבנק, לעיתים ניתן לפנות לדרך הנקראת איחוד תיקים. בדרך זו, מכנסים את כל התיקים לתיק אחד כולל ומקבלים צו תשלמים חודשי שכל עוד עומדים בו אז העיקול על חשבון הבנק מוקפא. לאחרונה נעשה שינוי דרמטי ויצא לאיחוד תיקים חוק חדש ששינה את כללי המשחק, וגרם לדרך הזאת להיות לא רלוונטית לאחוז גדול מבעלי החובות בישראל.

הדרך הרביעית: הגעה להסדר חוב עם הנושה

דרך נוספת, "דרך המלך" עבור בעלי חובות, היא להגיע להסדר חוב עם הנושה במשא ומתן ומציאת פשרה.

שני הצדדים רוצים להימנע מחדלות פירעון ולכן יש פה אינטרס משותף שבזכותו ניתן לפעמים להגיע להסדר ישיר מול הנושה ובכך להביא גם לסגירת התיקים בהוצאה לפועל, וכן לביטול העיקול על חשבון הבנק ללא הליך משפטי עם השלכות נוספות.

בהסדר חוב שכזה אפשר להסכים על מתווה שיביא בין היתר גם להסדר העיקול, כל עוד בעל החוב משלם לפי צו תשלומים מוסכם ומוגדר בזמן. לחילופין, אפשר להגיע להסדר בו משלמים סכום חד פעמי שיביא לפירעון חלקי של החוב (למשל תשלום של קרן החוב ללא הוצאות, או כל מתווה אחר). הגעה להסדר עם הנושה היא הדרך הטובה ביותר, ומוטב ללכת בה מוקדם ככל האפשר, לפני שהחוב יתנפח בריביות שלא לצורך.  

ביטול עיקול חשבון בנק עם סיוע של עורך דין הוצאה לפועל

לפי שהוסבר במאמר, ישנן 4 דרכים באמצעותן אפשר להביא לביטול העיקול על חשבון בנק. לעיתים קרובות תוך ימים בודדים בלבד!

עם זאת, בחירה בדרך לא נכונה יכולה לא רק להביא לכישלון עם ביטול העיקול, אלא גם לגוות סכומי כסף רבים שיזרקו לפח סתם. לכן, כדאי להיעזר בעורך דין הוצאה לפועל שיעזור עם ייעוץ והכוונה לעבר הדרך המתאימה. עורך דין הוצאה לפועל מומחה ידאג לכך שהתהליך יקרה על הצד הטוב ביותר ועם כמה שיותר שקט וללא דאגות עבורכם.

לוגו בלי רקע

אודי קליפי משרד עורכי דין

עורך דין אודי קליפי

המייל שלנו

kalifilaw@gmail.com

לייעוץ ללא התחייבות
השאר פרטים

מאמרים באותו נושא שאולי יעניינו אותך: