לוגו - אודי קליפי משרד עורכי דין

חוק הגנת השכר עיקול משכורת

עיקול משכורת מאפשר לנושה לקחת לך את המשכורת, מלבד החלק המוגן מעיקול לפי חוק הגנת השכר. מהו חוק הגנת השכר, מה משמעותו בפועל, ומה זה אומר לגבי בעלי חובות?
אודי קליפי

נכתב ע"י: עורך דין אודי קליפי

שיתוף הפוסט

אודי קליפי

נכתב ע"י: עורך דין אודי קליפי

שיתוף הפוסט

תוכן עניינים

חוק הגנת השכר עיקול משכורת, עורך דין אודי קליפי
חוק הגנת השכר עיקול משכורת, עורך דין אודי קליפי

מי שיש כנגדו תיק של חוב בהוצאה לפועל, והוא אינו משלם לפי צו התשלומים שנקבע בעניינו על ידי רשם ההוצאה לפועל (בין אם זה נקבע בתיאום עם החייב, ובין אם לאו), הינו חשוף לסנקציות והליכי חילוט ועיקול שיכול הזוכה בתיק לנקוט כנגדו.

בגדול, החוק מתיר לזוכה להטיל עיקול פחות או יותר היכן שיש כסף, ואחד המקומות בהם יש כסף מטבע הדברים, הוא המשכורת החודשית של החייב.

אם בעל החוב הוא אדם עובד, הזוכה יכול להטיל עיקול על המשכורת שלו, כך שהבנק אליו מופקדת המשכורת, יהיה חייב להעביר לזוכה את סכום הכסף המעוקל בכל הפקדה.

הסיטואציה שנוצרת בעקבות העיקולים על המשכורות היא נוראית. ברוב המקרים, כמעט ולא נשאר כסף בשביל למלא את המקרר, לשים אוכל על השולחן ולחיות בכבוד. 

מה קובע חוק הגנת השכר?

לפי חוק הגנת השכר בעיקול משכורת, יש סכום מסוים של בעל החוב שהוא מוגן מעיקול ואי אפשר לקחת לו אותו.

הרציונל הוא שאם לא יהיה סכום מוגן מעיקול, לא יהיה לבעל החוב אפילו סכום מינימלי לחיות ממנו (אף על פי שבפועל, הסכום המוגן מעיקול אינו סכום המאפשר מחיה בשום מקום במדינת ישראל), וכך לא יהיה שום לו תמריץ לעבוד ולשלם את חובו. הסכום החודשי המוגן מעיקול משתנה בהתאם לסטטוס של בעל החוב. ראו פרטים ברשימה להלן:

1. בעל חוב שאינו נשוי וללא ילדים- הסכום החודשי המוגן עומד על 2,373 ש"ח
2. בעל חוב נשוי ללא ילדים- הסכום עומד על 3,560 ש"ח
3. בעל חוב נשוי עם ילד אחד- הסכום עומד על 4,129 ש"ח
4. בעל חוב נשוי שיש לו שני ילדים ומעלה- הסכום עומד על 4,669 ש"ח
5. בעל חוב יחיד עם ילד (למשל: אלמן או גרוש)- הסכום עומד על 3,882 ש"ח
6. בעל חוב יחיד עם שני ילדים ומעלה- הסכום המוגן עומד על 4,831 ש"ח

למרות שממילא מדובר במצב דוחק מאוד, הסכום המוגן מעיקול עשוי להיות לעתים לעג לרש. למשל, אם מדובר בבעל חוב גרוש המשלם מזונות (נניח על ילד אחד), אז הסכום המוגן הוא 3,882 שקל כאמור. מהסכום הזה הוא גם צריך לשלם מזונות. מיותר לציין כי גם מארבעת אלפים שקל לחודש אי אפשר להתקיים במדינת ישראל, קל וחומר לשלם מזונות ואז להתקיים מהיתרה. 

יש לציין כי אם בעל החוב לא משלם מזונות, אז הזוכה במזונות, שהיא לרוב גרושתו של בעל החוב, יכולה לתבוע את המזונות בהוצאה לפועל. במצב כזה, אין סכום מוגן מעיקול, וכן כספי המזונות קודמים לכספי הגבייה של כל חוב.

כמו כן, אם הסכומים שצוינו ברשימה גבוהים מ-80% משכרו של העובד (נטו), אזי יישארו בידי העובד 80%, ו-20% יהיה מוגן מעיקול. כלומר המינימום המוגן מעיקול חייב להיות לפחות 20% מהשכר של העובד בעל החוב.

מה צריך לעשות עם עיקול משכורת?

בעלי חובות שהוטל נגדם עיקול משכורת, יכולים לבחור כל מיני דרכים להתמודד. הם יכולים להיות "פסיביים", קרי לא לעשות כלום, ולתת לעיקול לשלם את החוב עד הסוף. אם זה אפשרי מבחינת החייב, אולי זו האופציה העדיפה. עם זאת, לרוב הדבר לא אפשרי עבור מרבית החייבים, שהרי גובה החוב הוא לרוב גבוה הרבה יותר, ומדובר ביותר מדי משכורות. אפשרות אחרת היא לפנות לעו"ד הוצאה לפועל ולשתף פעולה עם ההליך המשפטי. איתו מקבלים צו תשלומים מופחת ומוסכם בתיק, כך שבעל החוב יוכל להמשיך לנהל אורח חיים תקין. 

עם זאת, על מנת להגיע לצו תשלומים מופחת, צריך להצביע על אופק אפשרי ופתרון לחוב בטווח זמן שהוא אינו ארוך מדי. אם זו לא אפשרות, יתכן שהאפשרות היחידה מבחינת בעל החוב היא חדלות פירעון. במצב כזה, ישנה הקפאת הליכים כנגדו, והוא יוכל להמשיך לעבוד, ולשלם בתיק לפי צו התשלומים שייקבע בעניינו. לרוב צו התשלומים הזה יהיה נמוך מהסכום המעוקל, וחשוב מכך, יהיה כך לבעל החוב אופק לסיים עם החובות ולקבל הפטר.

אני מזמין אותך לעבור למאמר שמדבר על ביטול עיקולים בהוצאה לפועל ובכך להבין בדיוק מה האופוציות העומדות בפנייך כעת.

לוגו בלי רקע

אודי קליפי משרד עורכי דין

עורך דין אודי קליפי

המייל שלנו

kalifilaw@gmail.com

לייעוץ ללא התחייבות
השאר פרטים

מאמרים באותו נושא שאולי יעניינו אותך: