לוגו - אודי קליפי משרד עורכי דין

זכויות לאחר קבלת הפטר חלוט

פטר חלוט הוא למעשה פסק דין עליו אי אפשר לערער. מה הזכויות לאחר קבלת הפטר חלוט שמצווה על מחיקת החובות?
אודי קליפי

נכתב ע"י: עורך דין אודי קליפי

שיתוף הפוסט

אודי קליפי

נכתב ע"י: עורך דין אודי קליפי

שיתוף הפוסט

תוכן עניינים

זכויות לאחר קבלת הפטר חלוט, עו"ד אודי קליפי
זכויות לאחר קבלת הפטר חלוט, עו"ד אודי קליפי

בעלי חובות הנכנסים להליך חדלות פירעון, מייחלים לרגע שבו יקבלו הפטר ויצאו לחיים חדשים. המשמעות של קבלת הפטר הינה פטור מכל חובות העבר שהיו בטרם ההפטר (שלא ניתן לפרוע מנכסי קופת הנשייה שנאספו).

אולם גם לאחר קבלת ההפטר, בעלי החובות אינם חוזרים בדיוק לאותה נקודה שבה היו לפני שצברו חובות, בין אם עקב מגבלות חוקיות, ובין אם מחשש לביטול ההפטר. מה קורה בדיוק לאחר קבלת הפטר? המשיכו לקרוא.

ההבדל בין הפטר לבין הפטר לאלתר

ראשית, חשוב להבין שיש שני סוגים של הפטרי חובות:

1. הפטר חובות רגיל
2. הפטר לאלתר (הפטר חלוט)

בהפטר חובות רגיל מקבלים חותמת מבית המשפט, לפיה לא צריכים עוד לשלם ישירות את החובות לנושים. 

עם זאת, ברוב המקרים המשמעות היא שצריך לשלם לקופת הנשייה סכום מסוים כל חודש. התשלום הזה נעשה לפי צו תשלומים לבעל החוב שנקבע בשיקום כלכלי למשך תקופה מסוימת.

לאחר תום התקופה, ההפטר הזה הופך ל"חלוט". המשמעות של המילה "חלוט" בעולם המשפט, היא משהו שלא ניתן לערער עליו. אנו רואים זאת בפסקי דין שעליהם אומרים שהם חלוטים, כלומר האפשרות לערער עליהם מוצתה, וכעת אי אפשר להפוך אותם. הוא הדין בהקשר של הפטר חלוט: מדובר בהפטר שאף אחד לא יכול לקחת מבעל החוב שקיבל אותו.

מתי בית המשפט יכול לבטל הפטר רגיל?

חשוב לדעת שבית המשפט יכול לבטל הפטר רגיל בשני מצבים. 

מצב הראשון הוא שהתגלו עובדות חדשות, אשר אילו ידע עליהם בית המשפט בטרם מתן ההפטר, לא היה נותן הפטר, או שהיה מאריך את תקופת התשלומים. משום כך, בעלי חובות שנכנסים להליך של חדלות פירעון לשם קבלת הפטר, צריכים לדעתם שעליהם להיות "יותר לבנים משלג": עליהם לספר כל פרט על הליך היווצרות החוב, להיות כנים ביחס לכל חוב קיים ועוד.

לא פעם קורה שבעלי חובות מסתירים מעט נכסים או זכויות כלכליות (אפילו הסכם עם המעסיק שישלם להם יותר כסף לאחר ההפטר החלוט ופיקוח בית המשפט, מהווה הסתרה אסורה, שיכולה להביא לביטול ההפטר). בית המשפט יכול לבטל הפטר כזה, גם אם הוא חלוט לגמרי, במסגרת ההתיישנות הקיימת במשפט הישראלי. 

המצב השני הוא שבעל החוב לא שיתף פעולה עם הנאמן, לא סייע לו או שהפר את הצו לשיקום כלכלי שנקבע לבעל החוב על ידי הנאמן. בעל החוב חייב לשלם כל חודש בהתאם לצו התשלומים שנקבע לו, ובמשך כל התקופה שנקבעה לו. אולם אם בעל החוב מאן לשלם, לא הגיש דו"חות כמו שצריך, לא שיתף פעולה עם תוכנית שיקום שנקבעה לו ועוד, ניתן לבטל לו את ההפטר. עם זאת, מרגע שהפטר הופך להיות חלוט, המצב הזה הופך לא רלוונטי.

מי זכאי להפטר חלוט?

בעצם, מי שזכאי הוא מי שעבר את המסלול של חדלות פירעון בבית משפט או בלשכות ההוצאה לפועל, לא הסתיר דבר מהמערכת, ושיתף פעולה עם צו התשלומים (אם נקבע כזה בעניינו) מצד מערכת המשפט. כלומר מי שזכאי הוא מי שהיה כן בכוונותיו, ושיתף פעולה באופן אמיתי כאשר הגיש בקשה לחדלות פירעון.

זכויות לאחר קבלת הפטר חלוט – החיים החדשים שלכם

לאחר קבלת הפטר חלוט (בהנחה שכאמור, בעל החוב לא הסתיר פרטים מבית המשפט או מרשם ההוצאה לפועל), בעל החוב יכול לחזור לחיות את חייו כאדם מן השורה, וליהנות מכל הזכויות להן זכאים שאר הפריטים בחברה. נכון, ישנן מעט מגבלות, כגון נתונים במרשם נתוני אשראי וכדומה.

כמו כן ישנן מגבלות סטטוטוריות מכוח דברי חקיקה מסוימים, המוטלות על מי שמחק את חובותיו בהליך חדלות פירעון. מגבלות אלו הן למשל איסור עיסוק בעריכת דין, איסור על עיסוק בתיווך, ייעוץ פנסיוני ועוד. עם זאת, איסורים אלו ניתן להסיר לאחר הגשת בקשה ללשכה המנהלת את הפרופסיה הרלוונטית, ובה מספר בעל החוב אודות הסיפור שלו, נסיבות החוב ועל רצונו לעסוק במקצוע.

בכל הנוגע למגבלות על היכולת לקחת אשראי, אלו נעלמות די מהר יחסית (לרוב תוך שנתיים שלוש), ובעל החוב יכול לחזור לקבל אשראי בבנק, כרטיסי אשראי וכדומה.

משום כך, אפשר לומר שמי שזכאי להפטר חלוט, זוכה לפתוח בפועל דף חדש חלק לגמרי, ללא מגבלות סטטוטוריות, ללא הגבלות בנקאיות, ולשים את כל הפרק של החובות מאחוריו.

לוגו בלי רקע

אודי קליפי משרד עורכי דין

עורך דין אודי קליפי

המייל שלנו

kalifilaw@gmail.com

לייעוץ ללא התחייבות
השאר פרטים

מאמרים באותו נושא שאולי יעניינו אותך: