לוגו - אודי קליפי משרד עורכי דין

הגשת בקשה ליציאה מהארץ – כך תעשו זאת

בעלי חובות יכולים לטוס לחו"ל גם כאשר יש נגדם צו עיכוב יציאה מהארץ? הגשת בקשה ליציאה מהארץ היא פעולה פשוטה, אך מאושרת רק במקרים מסוימים.
אודי קליפי

נכתב ע"י: עורך דין אודי קליפי

שיתוף הפוסט

אודי קליפי

נכתב ע"י: עורך דין אודי קליפי

שיתוף הפוסט

תוכן עניינים

הגשת בקשה ליציאה מהארץ, עורך דין אודי קליפי
הגשת בקשה ליציאה מהארץ, עורך דין אודי קליפי

בעלי חובות רבים בישראל תקועים עם חובות גדולים; לעתים בעלי החובות מרגישים שאין להם שום אופק ליציאה לדרך חדשה, והם מרגישים תקועים במעין סיוט שאינו נגמר, היות ועומדים נגדם מגוון צווים והגבלות.

מבין כל ההגבלות מהן סובלים בעלי החובות, ידועה מאוד ההגבלה המכונה עיכוב יציאה מהארץ. פעמים רבות, כאשר הנושה בתיק סבור שבעל החוב עשוי שלא לשלם את מלוא החוב בתיק ולברוח לחו"ל, הוא יכול להגיש בקשה להגבלת חייב ביציאה מישראל, לפי סעיף 14 לחוק ההוצאה לפועל.

הגבלה של עיכוב היציאה מהארץ מוטלת על בעלי חובות גם במצבים נוספים מלבד בקשת הנושה, למשל כאשר מוגשת בקשה לאיחוד תיקים, כאשר בעלי חובות מוכרזים כ – "בעל יכולת המשתמט מתשלום חובותיו", כאשר מתחילים בהליך חדלות פירעון למחיקת החובות ועוד. 

רשמים ושופטים בהליכים של גביית חובות בהוצאה לפועל ובהליכי חדלות פירעון, מאשרים הטלת הגבלה חמורה זו על חופש התנועה של אדם, מתוך עניין למנוע את האפשרות שבעלי חובות פשוט יברחו לחו"ל מבלי לשלם. המציאות כמובן מוכיחה שבהחלט היו דברים מעולם, ובכמויות גדולות מאוד של אנשים. אולם לכל כלל יש יוצא מן הכלל, וגם בעלי חובות יכולים לצאת מהארץ בתנאים מסוימים. מהם התנאים? המשיכו לקרוא.

נסיעה לחו"ל שאינה דחופה

כאשר בעלי חוב עם תיק בהוצאה לפועל רוצים לצאת מהארץ, הם צריכים להגיש בקשה בעניין לרשם ההוצאה לפועל שמטפל בתיק שלו. רצוי לעשות זאת לפחות 14 יום בטרם הנסיעה המתוכננת. כמו כן, על בעל החוב צריך לפרט כיצד למרות הנסיעה לחו"ל, עדיין יוגשו דו"חות ויופקדו כספים בתיק בהתאם לצו התשלומים הקבוע בו. מעבר לכך, בבקשה על בעל החוב לפרט מספר אלמנטים חשובים:

1. מטרת הנסיעה- בגדול הציפייה מבעל החוב שיעבוד ויחזיר את הכסף שהוא חייב. אם בעל החוב הולך לבזבז כסף בקזינו בבורגס, הדבר מן הסתם לא צפוי להתקבל בעין יפה. ככל שיש תכלית חשובה לנסיעה הזו, כך עולה הסיכוי שהיא תאושר. משום כך, יעד הנסיעה ומטרת הנסיעה הם גורמים חשובים מאוד בבקשה.

2. משך השהייה בחו"ל- כאמור, בעל החוב צריך לעבוד ולשלם את חובו. אם הוא מתכנן שהייה ארוכה, הדבר יפגע בבקשה שלו.

3. מימון הנסיעה- אם לבעל החוב יש כסף לנסוע לחו"ל, אז הציפייה היא שישלם את חובו ככל האפשר. לכן על בעל החוב להצביע על גורם צד ג' שצפוי לממן את הנסיעה. הסיטואציה העדיפה היא להצביע על גורם מממן כזה שאינו חייב לסייע לבעל החוב עם פירעון החוב, אבל יהיה נאות לעזור לבעל החוב בנסיעתו לחו"ל.

4. ערבויות- בהגשת הבקשה יש לצרף מנגנון שיסייע להבטיח את החזרה לישראל. מנגנון כזה יכול להיות ערבות בנקאית שבעל החוב יפקיד (ואז שוב תעלה השאלה, מדוע לא פשוט לפרוע את החוב), או לחילופין ערב חיצוני שיחתום ערבות על בעל החוב. סכום הערבות צריך להיות משמעותי ביחס לגובה החוב, וכן לא מוגבל בזמן.

חשוב לציין כי ככל שבעל החוב מתחמק מתשלום החוב, הנטייה תהיה שלא לאפשר לו לצאת מהארץ אם פתאום "יפתיע" בבקשה ללא הסבר משכנע. אם מדובר בבעל חוב שמעולם לא שילם בתיק, ופתאום מגיש בקשה לצאת עבור מטרה שאינה דחופה, סיכויי הבקשה אינם גבוהים. 

הגשת בקשה ליציאה מהארץ עבור נסיעה דחופה לחו"ל

פעמים רבות בעלי חובות מבקשים לצאת לחו"ל כאשר מדובר בעניינים דחופים:

• קרוב משפחה חולה או נפטר (קרבה ראשונה בלבד)
• הליכים רפואיים שלהם או בני משפחתם
עניינים משפטיים כאלה ואחרים בחו"ל
נסיעות לחו"ל לצורך עבודה 

אם אכן מדובר בבקשה דחופה באמת, יש להגיש אותה מוקדם ככל האפשר, אך לפחות 24 שעות לפני הטיסה המתוכננת. על בעל החוב להצביע על כך שאי קבלתה של הבקשה באופן מיידי, ישפיע בעל החוב באופן מהותי בלתי הפיך, למשל לא יוכל להשתתף בהלוויה, או לא יעבור את ההליך הרפואי בזמן. לעניין זה, הפסד של כרטיס הטיסה או הוצאות שוליות כאלה ואחרות, אינם מהווים נזק מהותי ובלתי הפיך.

לוגו בלי רקע

אודי קליפי משרד עורכי דין

עורך דין אודי קליפי

המייל שלנו

kalifilaw@gmail.com

לייעוץ ללא התחייבות
השאר פרטים

מאמרים באותו נושא שאולי יעניינו אותך: