לוגו - אודי קליפי משרד עורכי דין

ביטול עיכוב יציאה מהארץ

לרוב האנשים שסוחבים תיקי הוצאה לפועל נאצלים לחיות תחת עיקולים והגבלות שלא נותנים מנוח. הכואב מבינהם, או אחד הכואבים לפחות, הוא צו עיכוב יציאה מהארץ שפוגע קשות בחופשיות ויוצר תחושה נוראית של "כלא". האם ניתן להביא לביטולו?
אודי קליפי

נכתב ע"י: עורך דין אודי קליפי

שיתוף הפוסט

אודי קליפי

נכתב ע"י: עורך דין אודי קליפי

שיתוף הפוסט

תוכן עניינים

מתי ואיך ניתן לבטל עיכוב יציאה מהארץ - עורך דין אודי קליפי

במסגרת של הליכי הוצאה לפועל או חדלות פירעון ישנן מגבלות רבות אשר מוטלות על החייב ובהן סימון כ"לקוח מוגבל" בחשבון הבנק (היעדר אפשרות למשוך שיקים ולהשתמש במסגרת חשבון), הגבלה על שימוש בכרטיסי אשראי, הגבלה על הקמה או מעורבות בעסק חדש, וכן צו עיכוב יציאה מהארץ.

למעשה, מטרת ההגבלות הללו היא לשמור על אינטרס הנושים, להבטיח את העלאת הסיכוי כי להשבת הכספים לבעליהם, ולמנוע את המשך ההידרדרות הפיננסית של החייב. עם זאת, הגבלות אלו כרוכות בפגיעה ממשית באורח החיים ולאף אחד לא מגיע לחיות כך!

עיכוב יציאה מהארץ – פגיעה בחופש התנועה

סעיף 6 בחוק היסוד על כבוד האדם וחירותו קובע כי כל אדם רשאי לצאת מישראל, וכל מי שהוא אזרח ישראלי רשאי להיכנס לישראל. כלומר, עבור אזרחים ישראלים, הזכות להיכנס ולצאת מהארץ היא במעמד של זכות יסוד. במילים אחרות, לזכות זו יש מעמד גבוה באופן מיוחד בהשוואה לזכויות אחרות.

על פי הדין הישראלי, הפגיעה בזכות יסוד אינה יכולה להתבצע אלא בהתקיימם של שלושה תנאים:

1. הפגיעה נעשית על פי חוק
2. היא לטובת מטרה ראויה
3. במידה שאינה עולה על הנדרש

כאשר מדובר על קבלת צו עיכוב יציאה מהארץ, כחלק מהטיפול במסגרת הליכי הוצאה לפועל או חדלות פירעון, הפגיעה למעשה עומדת בשלושת התנאים הללו.

ראשית, חוק ההוצאה לפועל וחוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, שהם שני החוקים המסדירים את המעמד של חייבים בישראל, מקנים סמכות חוקית לרשויות המטפלות בעניינם של החייבים לעכב את יציאתם מהארץ.

מעבר לכך, מטרת העיכוב היא צמצום האפשרות כי החייבים יברחו מהארץ בזמן שעומדים להם חובות משמעותיים לנושים ולא יעמדו בפירעון חובותיהם. לכן, התכלית בשמה מוטלת ההגבלה היא ראויה. אולם, במקרים רבים הפגיעה בזכות היסוד של החייב אינה מידתית בנסיבות העניין. לעתים, הטלת המגבלה מתבצעת באופן אוטומטי אשר אינו לוקח בחשבון את צרכיו של החייב ואת מציאות חייו.

ביטול צו עיכוב יציאה מהארץ – זה אפשרי?

לעומת סנקציות אחרות דוגמת עיקול על חשבון הבנק והמשכורת, ביטול צו היציאה מהארץ במהלך תקופת התשלומים היא משימה מורכבת יותר וכמעט בלתי אפשרית. כאשר אדם נכנס למסלול של חדלות פירעון ושיקומו הכלכלי, מסדיר את היחסים מול נושיו ופועל כמצופה ממנו, ביטול עיקולים והגבלות והסרת הסנקציות היא עניין טבעי המתבצע כל העת.

בשונה מכך, המדינה "מפעילה שרירים" עם צו עיכוב היציאה מהארץ והוא יבוטל רק בסוף ההליך. הסיבה לכך היא שרשויות האכיפה והשפיטה רוצות למנוע בריחה של חייבים מן הארץ והתחמקות מהחובות, כמו שעשו ישראלים רבים במהלך השנים, ולכן אינם מאפשרים את ביטול הצו לפני מחיקת החובות וסגירת תיקי ההוצאה לפועל.

הקפאת צו עיכוב יציאה מהארץ

אף על פי כן, למרות העובדה שביטול מוחלט של צו עיכוב היציאה מהארץ הוא כמעט בלתי אפשרי, הקפאה שלו לצורך ספציפי הוא עניין שכיח יותר. חייבים יכולים להגיש בקשה ליציאה מהארץ, כאשר מומלץ לעשות זאת באמצעות עורך דין הוצאה לפועל. בקשה זו מוגשת באמצעות טופס ייעודי לעניין (טופס 214) באופן מקוון, לכל אחת מלשכות ההוצאה לפועל.

במסגרת זו נדרש החייב לפרט את מטרת היציאה מהארץ, את יעד הנסיעה, את משך השהייה המתוכננת מחוץ לארץ, את דרכי המימון של הנסיעה, ולהעמיד ערבות.

בדרך כלל בתי המשפט אינם שמחים להורות את אישור ליציאה מהארץ. לשם כך, על החייב להראות כי סיבת היציאה הינה סיבה בעל חשיבות, לדוגמא, יציאה לטובת טיפול רפואי, טיפול רפואי של בן משפחה מדרגה ראשונה, השתתפות בדיון משפטי, השתתפות בלוויה של בן משפחה מדרגה ראשונה, חייל בודד אשר יוצא לבקר את משפחתו וכדומה.

מעבר לכך, משוכה גבוהה עוד יותר היא הצורך להעמיד ערבות. גובה הערבות אשר יש להעמיד בעת בקשה ליציאה מהארץ הוא בסך החובות של החייב, או בגובה חלק מהחוב, תלוי בהחלטת הרשם.

בנוסף, בעת שהחייב נמצא מחוץ לארץ צו עיכוב היציאה מהארץ חל על הערב. על הערב להציג תלושי משכורת יציבים, להראות כי אין נגדו הליכים כלשהם בהוצאה לפועל וכי אין לו חובות.

על החייב גם להוכיח כי יש מקור מימון לנסיעתו אשר משלם על כלל ההוצאות. לאור כל התנאים והמגבלות הללו, למעשה, מרבית האנשים מתקשים מאוד למצוא ערב אשר יוכל לעמוד בתנאים החלים. 

החשיבות בהגשת הבקשה באמצעות עורך דין הוצאה לפועל

כפי שעולה מן הדברים הללו, יש הבנה כי חייב אשר רוצה להקפיא את צו עיכוב היציאה מהארץ נדרש לעמוד בפני משוכות גבוהות ביותר. אף על פי שזכות היציאה מהארץ הינה זכות יסוד, הפגיעה בה כלפי חייבים מתבצעת בכל עת, כעניין שבשגרה, וכמעט מבלי שרשמי ההוצאה לפועל או הממונה על חדלות פירעון מפעילים שיקול דעת בעניין.

עבור מדינת ישראל, פעולה זו הינה הכרחית וזאת למרות הפגיעה הקשה שהיא מובילה. אינטרס השמירה על הנושים הוא גובה, וזאת לאור ניסיון העבר הברור והמובהק אשר מלמד כי מתן אפשרות ליציאה מהארץ מובילה בפעמים רבות לבריחה של החייבים ולשלילת האפשרות לפרוע את חובותיהם.

לאור זאת, מורכבות הסיטואציה מלמדת כי במצב בו חייב אדם אשר טרם ביצע סגירת תיקים בהוצאה לפועל ומבקש להסיר את צו עיכוב היציאה מהארץ, המעשה הנכון הוא לפנות לעורך דין הוצאה לפועל המתמחה בטיפול בתיקי חייבים ובעבודה מול רשמי ההוצאה לפועל והממונה על חדלות פירעון.

נכון, על מנת להקפיא את הצו יש צורך לעמוד ברשימת תנאים ארוכה ומורכבת אשר מטילה על החייב מגבלה כמעט בלתי אפשרית. עם זאת, כמו כל דרישה חוקית באשר היא, הסיכויים להצלחתה מתגברים כאשר ישנו עורך דין הבקיא בדין הרלוונטי שיודע כיצד נכון לפעול מול המערכת.

בכיוון שהטופס להקפאת צו עיכוב היציאה מהארץ הוא טופס מקוון, רבים רואים בכך עניין פשוט שהם יכולים לטפל בו בכוחות עצמם. אף על פי כן, לא כך הדבר. הנמקת הבקשה בצורה נכונה היא קריטית ודורש בקיאות בדין שחל על הסיטואציה, בדרך החשיבה של ההוצאה לפועל או של הממונה על חדלות פירעון, וביכולת שכנוע שלהם.

לוגו בלי רקע

אודי קליפי משרד עורכי דין

עורך דין אודי קליפי

המייל שלנו

kalifilaw@gmail.com

לייעוץ ללא התחייבות
השאר פרטים

מאמרים באותו נושא שאולי יעניינו אותך: